Att vara närvarande

By | Personal development, Victoria, Yoga | No Comments

“Närvarande” är något vi ofta hör och läser om. I mitt arbete möter jag personer dagligen som pratar om närvaro och vikten av att vara i stunden. Hur är det att vara i stunden och vad betyder närvarande? Jag upplever att förståelsen för vad det är, och hur det känns inte riktigt finns där.

När jag insåg det, införde vi samtal om närvaro som återhämtning med våra medarbetare. Nu har vi ett närvaro program som ingår i sälj- och utvecklingssamtal med våra kollegor varje vecka! Och idag tänkte jag dela en grundläggande översikt över medvetande och närvaro, som numera är ett lättillgängligt verktyg för en lugnare tillvaro.

närvarande

Avstämning på First vid stationen. När vi går igenom stora delar vill jag vara på ett lugnt och litet ställe.

Närvaro

Hur känns det att vara närvarande?

Många gånger förvirrar vi känslor av glädje och exhaltering med att vara i stunden eller att vara närvarande. Så är det inte. Att vara närvarande är inte alltid glatt, harmoniskt och behagligt. Många gånger känns det blankt och ibland även obehagligt. Att vara närvarande betyder helt enkelt att personen är i stunden utan att mentalt vara framåt eller bakåt i tiden. I en situationer som både är harmoniska men också kaotiska.

Reaktioner

Det finns olika djup i en närvarande stund. Djup närvaro handlar även om att inte reagera på omständigheter. En reaktion är individuell. Det finns utåt, inåt – passivt och aktiv reaktion. Reaktion är också kropps- och talspråk etc. En reaktion är en produkt av en hjärnaktivitet som kan bland annat komma från klassikern, att man redan “vet” hur situation ska sluta, och försöker då ta kontroll över något som det inte är möjligt för oss människor att kontrollera.

Vi vet aldrig hur saker ska sluta, det enda som sker är att hjärnan räknar ut rimliga samband på en situation, ofta utifrån våra ärvda och upplevda minnen (erfarenheter).

Närvaro sker i tystnad.

En stund upplevt i närvaro innebär en stund med sänkt aktivitet i hjärnan, “tankarna” och ett fokus som visuellt riktas på något utanför hjärnan. När vi pratar är vi på en intellektuell nivå, eller som man ibland säger en intellektuell dimension. För närvaro behöver dimensionen vara högre, där en hjärnaktivitet samtidigt är passiv.

närvarande

Goda deserer

närvarande
närvarande

Fokus inåt, som det ofta sägs på exempelvis yogan är ett av momenten jag förklarar i enskilda samtal och gruppmöten. Att kunna se sig själv som en form i stillhet, att iaktta utan att bedöma, jämföra eller “förutse”. Jag brukar säga att, vara närvarande är som att meditera fast du behöver inte sitta i en full lotus.

Fokus och hjärna

Ni är säkerligen bekanta med uttrycket “vi lever i vår hjärna“. Hjärnan är alltid igång med olika parallella processer. Lägger vi fokus på hjärnaktiviteten, sker även en tolkning av aktiviteterna och oftast kan vi “höra” ord i huvudet och se bilder. Tolkningarna är inlärda från barndomen. Du kan läsa mer om det här.

Impulsivt och tvångsmässigt “tänkande”

Rösterna är som jag har skrivit i tidigare inlägg, är impulsaktiviteter (Tolle, 2001). Därför skriver jag inte att vi hör “tankarna”. Tankarna hör vi inte, dem tänker vi och det kräver aktiv ansträngning. Det är svårt att tänka.

Närvaro innebär, i sin enkelhet att vi flyttar fokus från hjärnan. Rösten försvinner och kvar blir en kittlande och till en början obehaglig känsla i pannloben, under skalbenet. Det känns nästan som att det kliar i hjärnsubstansen. Det är den känslan vi behöver komma till och sedan vänja oss vid. Jag är övertygad om att meningen med livet kommer då uppenbara sig för varenda en som söker.

Hjärnan är ett, för vetenskapen obegripligt kraftfullt organ. Det är självklart att det känns att ha en!

Trevlig kväll vänner

Dela

Löpning och hjärnans belöningssystem – 08:16

By | Personal development, Victoria, Yoga | No Comments

Sprang ner till Västra hamnen denna morgon. En bra bit! Osäker på exakt avstånd med det tar ca 15-20 min in med buss genom stan. Jag tog strandvägen ner förbi Sibbarp, Ön och Ribersborg. Ungefär 1,5 timmer ner och tillbaka. Härligt och så obeskrivligt vackert.

belöningssystem

Jag har aldrig musik i öronen när jag springer. En mycket bra övning för självdisciplinen och en viktig del av mental träning. Vi använder musik under löpning för att distrahera hjärnan från själva löpningen.

Tråkigt och obekvämt

Kroppens belöningssystem

Löpningen är ofta obekväm och tråkig för den som är van vid film och snacks istället för en löprunda på kvällen. Tråkigt och obekvämt är något som hjärnan inte är vann att hämta belöning från, kan man säga. Man måste alltså medvetet utsätta hjärnan för obehaget för att den till slut ska omdirigera (ändra) det ”tråkiga” till belöning. När vi medvetet stryper belöning från ett annat håll, måste vår hjärna hitta belöning i det vi omderigerar den att fokusera på.

Om du inte riktigt hänger med, läs om hjärnans belöningssystem här.

belöningssystem

Och det spelar ingen roll hur många gånger vi misslyckas. Försök igen. Själva inställningen registreras i det undermedvetna. Om vi stannar – vet vårt undermedvetna att vi är fast beslutna, vi får en styrka till att fortsätta.

Känner vi oss istället dåliga för att vi har ”misslyckades”. Är det inte ens lönt att du försöka. Dessa försök slutar sannorlikt i ångest som sedan rinner ut över ditt beslutsfattande i vardagen. Läs mitt inlägg om självkritik här

belöningssystem

En tyst kommunikation i ditt inre

Inställningen alltså – signalerar du genom en snäll känsla av envishet i kroppen att – hjärnan har inga alternativ här än detta (vad det än är) till belöning – och hjärnan måste då ställa om sin belöning. Belöningen är liten i början.

Medvetande

Det är här vanor och rutiner med en kryddmått medvetande kommer in i bilden som till slut leder till att, ditt sinne blir så pass vässat att du kommer få obehag av tanken på filmkväll och snacks – det finns ingen belöning i det längre.

Mitt exempel om filmkväll och snackas är generell – Vi har en tradition i vårt samhälle med tv och snacks kvällstid därav exemplet.

Belöningsystem

Musik under löpning är däremot ett bra knep för att komma igång. Att springa utan musik i ögonen med fokus inåt är ett bra utvecklingsmoment för den som vill utmana sin mentala styrka. Man kan börja med varannan låt av. Små steg!

Dela

Morgonyoga

By | Motherhood, Yoga | No Comments

På fredagar kör jag alltid yoga med Liz-Marie innan jag lämnar barnen på förskolan. Jag började med yoga efter att mitt andra barn föddes. Kände mig rätt svag i kroppen trotts träning i snitt 4 ggr/veckan, under båda mina graviditeter

yoga

Gravid med Zein v40+0 i vår gamla lägenhet på Älggatan

Daglig rutin

Yoga

Men något hände efter min andra graviditet, jag ändrade målet med min träning. Från utseende och form till rå styrka. Jag ville veta vad mer min kropp kan. Jag minns att pilates ball var mitt första pass.

Sen har det rullat på och nu är träningsformen en daglig rutin i mitt liv. Ett bra liv byggs på bra vanor. 06:45 sätter passet igång, nu ska jag pussa alla hej så länge och rulla! Vi hörs snart igen.

God morgon!

Dela