Family and relationsPersonal development

Mitt perfekta liv

By 25 juli 2018, 11:15 No Comments

Det är ofta som uttrycket cirkulerar i både sociala medier men också i privata samtal. Jag hör folk prata om hur bra och fantastiskt liv dem har (lika mycket som människor som beklagar sig över tillvaron) och termen ”perfekt” används flitigt. Och vet Ni vad? Jag tror helhjärtat på att deras liv, precis som dem säger – är perfekt.

acceptans

Blodigt allvar i vardagsrummet. Brottning

Ett perfekt liv

Inställning och handlingskraft

Jag väljer tvärtom – att ta avstånd från personer som beklagar sig över sin situation och har en negativ inställning. För ett perfekt liv handlar inte om ett bekymmerfritt liv – ett perfekt liv handlar om hur stor mängd acceptans du har inom dig för livets alla skeden.

Hur ödmjuk du är mot din situation, hur hårt du har övat upp din förmåga att inte jämföra din livssituation med din grannes och att aldrig – passivt (lugnt, sarkastiskt, skämtsamt) eller aktivt (fysiskt, direkt verbalt) attackerar människor omkring dig.

acceptans

Det är lättare att avreagera sig på andra personer (partner, barn, förälder, ett instagramkonto) än att se inåt och ta eget ansvar över sitt liv. Vad vill jag? Vad gör jag för andra för att vara omtyckt och älskad? Känner jag mig värdelös egentligen? Varför?

Att inte bara kasta in handduken och beklaga sig – sörja och hålla fast vid en händelse som utspelade sig år 2013 eller 1654 – hur tragisk den än var. Inkluderat dödsfall och självmordsförsök. Jag kan vara rätt så rå – men livet går vidare på riktigt och på djupet i alla skeden – även från sånt som varit en fruktansvärd upplevelse.

acceptans

Abbe har brottats med barnen sen dag två som Jebrail föddes i princip. Nu är han riktigt bra på brottning och vågar ta ut sin styrka.

90 sekunder

Människan tenderar att plåga sig själv med minnen. Och är man mentalt otränad så kan situationen sluta i sorg och depressioner i flera år, kanske resten av livet. För själva känslan, den varar i ca 90 sekunder. Det som är kvar efter det är ett minne. Ett minne som vi genom vår fria vilja kan gå vidare ifrån. Men man måste också själv välja det.

Gå vidare gör man på två sätt. Antingen är man observant på sina tankar och då väljer att tänka på något annat när minnet om döda farbrorn dyker upp. Eller, om tankarna är väldigt intensiva och det är svårt att skifta fokus, accepterar du att just nu är det så. Att det som sker är precis som det ska vara. En tanke kan inte hindra dig från ett perfekt liv, om inte du väljer att agera på den.

acceptans

Agera på en tanke innebär att man involverar känslor som ”matchar” den mörka tanken. Tankar utlöser känslor. Tänker du på din döda farbror så involverar du ledsna känslor i situationen fast du är i en lekpark och gungar ditt barn.

Vi har förmågan att låta tanken, förbli en tanke. Men det kräver övning och misslyckanden, men framför allt kräver det fokus på sig själv och inte grannen.

Behag, obehag och acceptans

Vi vill bara ha det behagliga och roliga i livet – men smärta är också en del av vår mänskliga natur. Lär dig att uppskatta, åtminstone genom acceptans, finna dig i den obehagliga delen av vår mänskliga natur. Det blir enklare att förstå alla “löjliga” människor som hela tiden är glada. Du blir en av dem.

Givet är detta en del av den oändlighet som det innebär att vara människa. Men det har ingen betydelse vad du börjar med – så länge du börjar med dig själv.

Dela

Leave a Reply